gotrpg_starter

Prace nad Starterem powoli się kończą, czas więc podzielić się z wami szczegółami tłumaczenia. Mamy dla was fragment przetłumaczonego Startera – ten konkretny dotyczyć będzie podstaw mechaniki gry.

 

Kości

Podobnie jak w wielu innych grach fabularnych, w PLIO: GOTRPG do rozstrzygania sukcesów i porażek dramatycznych działań podejmowanych w trakcie gry stosuje się rzuty kośćmi. PLIO: GOTRPG używa kości sześciościennych, czyli takich samych, jakie znaleźć można w większości gier planszowych. Do płynnej gry potrzebować będziecie przynajmniej dziesięciu kości, a większa ich ilość na pewno nie zaszkodzi. Gracze mogą preferować posiadanie własnych zestawów kostek lub używanie wspólnych.

 

Używanie kości

Liczba kości, którymi rzuca się w teście określa szanse na zakończenie danej akcji sukcesem. Zależy ona od poziomu zdolności, która najlepiej pasuje do zadania, które bohater chce wykonać. Rzucanie kośćmi w celu sprawdzenia, czy jakieś działanie się powiodło, nazywa się testem zdolności. Użyte kości nazywane są kośćmi testowymi, a suma oczek po wykonaniu rzutu zwana jest wynikiem. Tak więc na przykład test zdolności na poziomie 3 oznacza rzut trzema kośćmi sześciościennymi. Załóżmy, że na kościach wypadły liczby 2, 3 oraz 5. Zsumowanie ich daje nam wynik testu: 10.

Czasem w teście używa się dodatkowych kości zwanych kośćmi specjalnymi. Kości specjalne nie są sumowane z pozostałymi, ale zwiększają szansę na dobry wynik. Nigdy nie rzuca się samymi kośćmi specjalnymi, zawsze są one dodatkiem do kości testowych. Po rzucie sumuje się najwyższe wyniki z liczby kości równej liczbie samych kości testowych. Kości specjalne zapisuje się jako #S, gdzie # określa liczbę dodatkowych kości. Tak więc w poprzednim przykładzie, przy teście zdolności 3 poziomu z dwiema kośćmi specjalnymi (2S), wykonuje się rzut pięcioma kostkami, po czym sumuje się najwyższe wyniki z trzech z nich (ponieważ tyle wynosił poziom zdolności).

 

Modyfikatory

Modyfikator to premia lub kara doliczana do wyniku testu. Modyfikatory zapisywane są jako +# lub -#, gdzie # określa liczbę, którą należy dodać lub odjąć od wyniku. Modyfikatory wynikają z okoliczności, takich jak dym, mgła, odniesione rany i tak dalej.

 

Kości karne

Kości karne to niedogodność wynikająca z odniesionych ran, wad i określonych akcji. Każda kość karna wyłącza jedną z kości testowych z puli sumowanej dla obliczenia wyniku, zaczynając od kości o najniższych wartościach. Kości karne odlicza się po rzucie i po rozliczeniu kości specjalnych. Kości karne zapisywane są jako #K, a więc -1K oznacza jedną kość karną.

Przykład: Bohater Piotrka, Reinhart, odniósł jedną ranę, co oznacza 1 kość karną w każdym teście. W wirze walki strzela ze swego długiego łuku w nadbiegającego Dzikiego. Reinhart posiada Strzelectwo 4 (Łuki 2). Rzuca sześcioma kostkami, na których wypada 6, 5, 4, 4, 3 i 1. Odrzuca 3 i 1 za użyte kości specjalne. Z powodu wywołanej raną kości karnej musi odrzucić również jedną z 4. Końcowy wynik testu to 15.

 

Przypominamy również, że to ostatnia chwila na zagłosowanie na to, jaką okładkę powinien mieć Starter. Do wyboru są dwie i choć wydaje się, że faworyt został już wyłoniony, może się to jeszcze zmienić 🙂 Głosować możecie tutaj.

A jeśli już teraz chcesz zarezerwować swój egzemplarz Startera, zapraszamy na RPGsklep, gdzie jest on dostępny w przedsprzedaży! 🙂

Author: kristof

Share This Post On